Att installera laddboxar inom BRF och företag är att slå ett slag för framtiden

Antalet elbilar ökar stadigt och i takt med det växer också behovet av laddmöjligheter. Sverige har som mål att minska utsläppen inom transportsektorn med 70 procent fram till 2030. Därför kommer högre krav också att ställas på företag och bostadsrättsföreningar runt om i landet.

Låt oss berätta mer om vad ni ska tänka på inför en installation, hur det funkar och vad det innebär för föreningen, så att ni får den bästa lösningen efter de behov och förutsättningar som finns.

laddbox elbil

Innehåll:

  1. Att installera laddboxar i bostadsrättsföreningen gör den mer attraktiv
  2. Hur säkerställer man säker laddning av elbilar inom en BRF?
  3. Laddbox Typ 1 eller Typ 2: Vilken laddbox man välja?
  4. Laddbox 3-fas eller 1-fas: Vilken effekt ska man välja på laddboxarna?
  5. Dynamisk lastbalansering – vad är det och varför är det nödvändigt?
  6. Vad kostar det att installera laddplatser?
  7. Bidrag för laddstolpar och laddboxar inom BRF:er och företag
  8. Laddbox HALO Wallbox™
  9. Finansiering och tillgängliga debiteringsmodeller för föreningar
  10. Vill ni veta mer? Kontakta oss!

Att installera laddboxar i bostadsrättsföreningen gör den mer attraktiv

Att installera laddboxar i en bostadsrättsförening kan göra den mer attraktiv och öka värdet på bostadsrätterna.Att installera laddboxar är att slå ett slag för framtiden. Så varför vänta?

Vad är det första som behöver göras vid installation av laddboxar inom en BRF? Inledningsvis bör ni att stämma av hur stort intresset är bland föreningens medlemmar. På så vis får ni en snabb indikator på hur behovet ser ut i dagsläget och vilka som har för avsikt att köpa en elbil i framtiden.

Det kan vara en bra idé att ha god framförhållning och möjliggöra enkel laddning för såväl befintliga som framtida medlemmar av sina bilar i garage eller på parkeringsplatser. 

Tips! Tänk inte bara på vad som behövs idag, utan även på vad som kan tänkas behövas i framtiden. Dra kablage och anpassa säkringar och utrustning så att ni kan lägga till fler boxar vid framtida behov.

Hur säkerställer man säker laddning av elbilar inom en BRF?

Man ska av säkerhetsskäl inte ladda en elbil i ett vanligt eluttag, vilket är viktigt att komma ihåg då laddningsstationer kräver mer el än vad en vanlig motorvärmare gör.

Har ni egna garage, parkeringar under tak eller motorvärmarplatser brukar det inte vara några större tekniska problem med att installera laddplatser. Det som behövs är framdragning av el och en laddbox. Motorvärmaruttag eller vanliga uttag kan i vissa fall behöva byggas om.

Viktigt att understryka är att man vid installation av laddbox går hela vägen från huvudcentralen till laddpunkten där det kan finnas andra kopplingar som utgör risk för fara. Har ni ett gammalt elsystem är risken högre. När ni ska installera laddboxar inom föreningen eller företaget bör det därför göras av en behörig elektriker som går över hela systemet och kan dra fram ny el med en egen säkring.

→ Läs 10 frågor och svar om att ladda elbilar

Laddbox Typ 1 eller Typ 2: Vilken laddbox man välja?

Världens biltillverkare är inte eniga gällande laddkontaktens utformande. Av den anledningen finns det två olika sorter – Typ 1 och Typ 2. Låt oss förklara närmare vad som avgör vilken laddbox man ska ska välja.

Typ 2 är den europeiska standarden. och därför är vår rekommendation är att ni väljer laddboxar med Typ 2-uttag. Även om det handlar om en bil med Typ 1-uttag, är rekommendationen ändå att ni köper laddboxar med Typ 2-uttag och kompletterar med en lös kabel med Typ 2 i ena änden. 

För- och nackdelar med fast kabel:

  • Fördel: Kabeln finns alltid på plats och behöver bara pluggas in i bilen när den ska laddas. 
  • Nackdel: Man kan behöva byta hela boxen om kabeln mot förmodan skulle gå sönder. Den numera beslutade EU-standarden för AC-laddning är Typ 2-kontakten, så att kontakten skulle bli utdaterad är inte särskilt sannolikt.

För- och nackdelar med lös kabel:

  • Fördel: Den kan skyddas bättre mot väder och vind genom att man tar den med sig när laddaren inte används.
  • Nackdel: Kabeln måste förvaras någonstans när man lämnar laddstationen och beroende på årstid kan kabeln vara smutsig och blöt att hantera.

Laddbox 3-fas eller 1-fas: Vilken effekt ska man välja på laddboxarna?

Det beror lite på. Om man har en laddhybrid ska man satsa på 1-fas 16A (3,7 kW). Om man har en elbil ska man satsa på 3-fas 16A eller trefas 32A (11kW/22kW). Vill ni framtidssäkra med laddstationer som stödjer mer rapid laddning rekommenderas 3-fas. 

För att ni ska få en uppfattning om hur hög effekt som behövs kan ni räkna om det till antal mil som man får på en natts laddning (á 12 timmar):

  • 2,3 kW = ca. 10 mil/natt
  • 3,7 kW = ca. 20 mil/natt
  • 11 kW = ca. 65 mil/natt
  • 22 kW = ca. 130 mil/natt

Dynamisk lastbalansering – vad är det och varför är det nödvändigt?

När en laddanläggning för elbilar ska etableras är det viktigt att nyttja strömmen optimalt. Med dynamisk lastbalansering används tillgängligheten effektivt på alla faser genom att en eller flera underfördelningar dedikeras för laddningen av elbilarna.

Respektive underfördelning har i sin tur en maxkapacitet, vilket innebär en lastbalanseringsenhet och ett fast antal laddpunkter. Denna enhet ger jämn fördelning av strömmen mellan alla bilar som laddar genom en laddbox som är ansluten till underfördelningen och när få bilar är anslutna laddas de med full kapacitet. 

Bra att tänka på! När ni installerar laddstationer är det viktigt att dimensionera för en framtid där ni eventuellt har fler laddboxar än vad ni investerar i första gången, så att ni har ett system som kan skalas upp i framtiden då fler beräknas äga en elbil. Både val av laddbox och kringprodukter som kablage, samt att huvudsäkrningen har kapacitet att hantera dagens – men också framtida – behov.

Vad kostar det att installera laddplatser?

Den totala kostnaden för laddplatser inom en brf eller ett företag beror på fastighetens förutsättningar och de behov som finns. Faktorer som kan påverka den totala kostnaden kan exempelvis vara effekten på laddboxarna, antal laddboxar som installeras, avstånd till elcentral och grävning etc.

Bidrag för laddboxar inom BRF:er och företag

Bidraget gäller åtgärder som har påbörjats tidigast den 15 juli 2019 och delas ut som ett engångsbelopp med 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, med ett maxbelopp på 15.000 kronor per laddpunkt.

Bidraget kan delas ut till bostadsrättsförening, samfällighetsföreningar, företag och andra organisationer som installerar laddstolpar som ska nyttjas av föreningens medlemmar, tillfälliga besökare eller kunder.

Bra att komma ihåg är att bidraget inte delas ut till:

  • åtgärder som måste genomföras enligt lag, annan författning eller villkor i tillstånd.
  • berättigar till Ladda hemma-stöd enligt förordningen (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon.

Hur gör man en ansökan?

Processen skiljer sig beroende på om er åtgärd är klar eller inte. 

→ Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida om bidraget och hur respektive process går till i de olika scenarierna

Laddbox HALO Wallbox™

HALO Wallbox™ är en av marknadens minsta laddboxar och är tillverkad av återvunnen aluminium. Utöver den snygga designen är HALO Wallbox™ robust och pålitlig med smart mjukvara som ni kommer åt via molnet.

→ Produktspecifikation, laddbox HALO Wallbox

 

Halo Wallbox

4 anledningar till varför du ska välja Charge Amps laddbox

Snygg design – Vi erbjuder en av marknadens minsta laddboxar som smälter in perfekt i garaget, på fasaden eller vid kontoret. Ingen detalj i det smarta, eleganta formspråket har gått skaparna obemärkt förbi.

Miljövänligt – Charge Amps lösningar är anpassade för vårt, hårda nordiska klimatet utan kompromisser. Deras produkter har högsta nivå av IP-klassning och är tillverkade i material som är testade i såväl extrem kyla som extrem värme för att klara alla väderförhållanden. När andra använder plast består laddboxarna från Charge Amps av återvunnet aluminium.

Användarvänligt – Den svenska tillverkaren, Charge Amps, lägger stor vikt vid att det ska vara enkelt att övergå till förnybar energi i samhället. Därför genomsyras all design av användarvänlighet. Att ladda bilen med deras produkter ska vara en enkel del av rutinen.

Enkel åtkomst via molnet – Ni når alla inställningar till laddboxen via molnet och kan enkelt styra allt genom en datorn eller mobil. All användardata lagras i molnet och ger er en överskådlig bild av förbrukningsmönstret, så att ni exempelvis kan anpassa laddningen efter timmätning eller produktion från en eventuell solcellsanläggning.

→ Läs mer om ChareAmps

 

ChargeAmps molntjänst

 

Finansiering och tillgängliga debiteringsmodeller för föreningar

I dagsläget är det ofta bara en handfull personer inom en bostadsrättsförening som kommer nyttja laddboxarna, vilket innebär att installationen är en kostnad som just nu är begränsad för vissa medlemmar. Men, det är en bra investering för framtiden då behovet kommer att växa med tiden.

Ett alternativ kan då vara att erbjuda en löpande avgift för de som väljer att koppla på sina laddboxar. Man lyfter alltså över en del av kostnaden på medlemmarna som är i behov av en laddbox för att övriga medlemmar inte ska behöva vara med och betala för något de inte använder.

Det finns bra betalningslösningar för detta, så att man bara betalar för påkopplade laddboxar. Det är alltså först när någon laddar som det blir en kostnad. Nedan har vi punktat upp några vanligt förekommande debiteringsmodeller.

  • Per kWh – debitering för faktisk elanvändning.
  • Enligt schablon – debitering enligt en fast kostnad, ofta baserad på förra årets siffror.
  • Operatör – debitering via extern part som mäter elförbrukning per kWh.

Vilken debiteringsmodell ni väljer är upp till er att hitta en bra lösning för som anses som acceptabel av medlemmarna.

Vill ni veta mer? Kontakta oss!

På Utellus vill vi göra det så enkelt som möjligt för er och hjälper er att få den bästa lösningen – oberoende av om det gäller bostadsrättsförening eller företag. Vi sköter allt från rådgivning och leverans, till komplett installation. 

Vill ni veta mer är ni varmt välkomna att kontakta våra solrådgivare. Vi ser fram emot att höra ifrån er.

Vi hörs!

Intresseanmälan - laddbox

Genom att fylla i och skicka in dina uppgifter i detta formulär intygar du att du har läst och förstått vår Integritetspolicy.

Tack för din intresseanmälan!

Vi återkommer till dig inom kort.

 

Passa på att läsa de senaste nyheterna från Utellus.