Vi byter fakturatjänst!

Utellus har bytt fakturatjänst till en ny flexibel lösning från leverantören Billogram!
Testfaktura från Utellus

En förändring även till det bättre kan väcka många frågor – här har vi samlat ett antal av dessa:

1. Varför har ni bytt fakturatjänst?

Syftet är att den nya fakturan ska underlätta för dig som kund, det är tydligare vad du ska betala och när, samt att du enkelt kan skicka och ta emot meddelanden direkt på fakturan.

2. Hur skickas den nya fakturan?

Har du autogiro sker betalningen precis som vanligt, likaså med e-fakturan direkt till din bank. Har du e-postfaktura får du ett mail från system@billogram.com och får du faktura med posten så kommer den precis som vanligt hem i brevlådan.

3. Vad är bättre med nya epost-fakturan?

Din faktura kommer som vanligt till din inkorg varje månad men utan en bifogad pdf. Istället får du en länk som tar dig direkt till en interaktiv webbsida med din faktura och din information.

Sidan uppdateras i realtid när status ändras (t.ex. vid betalning eller en makulering). Du slipper knappa in OCR nummer och bankgiro som vid manuell betalning, informationen är förifylld och schemaläggs på önskat datum. När din betalning är registrerad så uppdateras fakturan i samma sekund, och du kommer att se direkt att fakturan är betald.

Har du en fråga går det att skicka meddelanden till oss och få svar direkt på fakturan, i din tidslinje. Denna konversationshistorik ligger kvar även om du stänger ner sidan och går tillbaka vid ett senare tillfälle. Vill du byta betalsätt, ändra konto eller datum inför en kommande betalning kan du enkelt justera detta från fakturan, med hjälp av mobilt BankID.

Alla uppdateringar och kommande händelser syns både på fakturan och bekräftas via mejl.

4. Från när gäller denna förändring?
Den första fakturan skickades den 7:e februari.

5. Hur skickas den nya epost-fakturan? 
Den kommer fortsatt att komma från avsändaren Utellus till den e-postadress som du tidigare angivit till oss. Adressen som skickar e-post fakturan är system@billogram.com, kolla i skräpposten ifall du inte ser mailet efter runt den 7:e varje månad.

6. Vem kommer vara avsändare av nya fakturan?
Din faktura kommer från oss på Utellus, Billogram är vår fakturaleverantör och partner. Du betalar till samma företag och bankgiro som tidigare, och får dessutom en rad andra betalningsalternativ så att du kan välja det sätt som passar dig bäst.

7. Jag har autogiro – vad behöver jag göra?
Du behöver inte göra något alls, vi sköter övergången automatiskt. Du kommer få ett mail inför autogirodragningarna som bekräftar vilken summa det gäller och när pengarna dras, och även efteråt som bekräftar att betalning har gjorts.

8. Vilka betalningssätt kan jag använda?
Det finns en mängd olika digitala alternativ, till exempel Swish, One-click pay där du väljer betaldatum direkt i tjänsten, e-faktura och autogiro.

9. Kan jag se min fakturashistorik?
Ja – på varje faktura från Billogram kan du se vad du har betalat, när, och din förbrukning sedan fakturabytet. Det är smidigt och enkelt att snabbt få en överblick. Äldre historik hittar du som vanligt på Mina Sidor.

10. Går det att spara fakturan som pdf? 
Absolut, under fakturaspecifikationen finns en knapp som ger valet att spara som pdf.

11. Jag har inte autogiro idag, men vill ha det framöver. Hur gör jag?
I samband med att du lägger in en schemalagd betalning via din internetbank finns det möjlighet att aktivera återkommande autogirodragningar. Du måste ha BankID tillgängligt för att identifiera dig, men annars är det bara några klick bort.

Läs gärna mer i våra Frågor & Svar

 

Har du fler frågor?